Mijn hoogtepunten van 7 jaar Netprofiler

Deze maand is het precies 7 jaar geleden dat ik begon ik als online marketing consultant bij Netprofiler. Een mooi moment om deze prachtige tijd en de mooiste dingen die ik heb meegemaakt eens op een rijtje te zetten.

Het begin: Hoe ik in de internetmarketing terecht kwam

Wouter Veenboer - afgestudeerdIn het begin van het vorig decennium studeerde ik bedrijfskunde (marketing management) aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. In die tijd werd er nog nauwelijks aandacht besteed aan internet in de studiestof. Grappig hoe mijn studiegenoot Steef van Winkel, tegenwoordig mijn beste vriend, mij in de universiteitsbibliotheek wees op een nieuwe zoekmachine die echt veel betere resultaten gaf dan de zoekmachines die we tot dan toe kenden. Tegenwoordig werkt Steef alweer 8 jaar bij Google. Vandaag de dag zelfs op het hoofdkantoor in Mountain View. In 2004 begon ik naast mijn studie bij het Rotterdamse internetbureau On-Site, waar ik naast mijn baan ook aan mijn internetmarketing afstudeeropdracht werkte. Als account- en projectmanager leerde ik hier alles over het ontwikkelen en succesvol maken van websites. Ook deed ik daar mijn eerste ervaring op met Google AdWords en Google Analytics, een tool die ik vanaf de lancering in 2005 in gebruik nam.

Een dynamische organisatie in een dynamische markt

Toen ik bij Netprofiler begon in 2008, was de organisatie vooral sterk in web analytics en usability advies. Netprofiler was de enige Google Analytics certified partner in Nederland. We waren ook de enige organisatie in Nederland die webstatistieken analyse integreerde met usability onderzoek en advies, om op die manier tot zeer goed onderbouwde en relevante website verbeteringsadviezen te komen. Het bureau had net haar eerste stapjes gezet op het gebied van zoekmachinemarketing en ik wist uit mijn vorige werk dat dit een opkomende markt was waar veel kansen lagen. Samen met fantastische collega’s hebben we zoekmachinemarketing tot een belangrijke activiteit van de organisatie gemaakt. Met het verwelkomen van prachtige klanten en projecten hebben we een krachtig team van traffic specialisten weten neer te zetten.
En waar we in het begin nog voor veel klanten vanuit slechts één vakgebied werkten, wisten we steeds vaker aan te tonen dat het goed op elkaar laten aansluiten van web analytics, usability en traffic activiteiten leidt tot het beste resultaat. Tegenwoordig helpt Netprofiler veel van haar klanten op alle fronten vanuit muli-disciplinaire klantteams bestaande uit specialisten die met elkaar samenwerken.

Werken voor de mooiste klanten

Waar ik het meest trots op ben is dat we met het opgebouwde search team voor de grootste websites van Nederland mogen werken. Zo werkte ik aan strategisch advies en het verbouwen en optimaliseren van de SEA accounts van 9 organisaties uit de Twinkle 100 (de 100 grootste webwinkels van Nederland). Vaak betekende dit grote SEA accounts binnenkrijgen en vanaf het eerste moment harde klappen uitdelen om de resultaten van accounts een enorme boost te geven. Met een goede strategie, grote verbouwingen, creativiteit en stevige optimalisatie hebben we voor veel van deze organisaties de resultaten vaak verdubbeld en soms zelf verveelvoudigd. We hebben prachtige resultaten neergezet voor organisaties als bijvoorbeeld Paradigit, Futurumshop, Score en SEE Tickets.

Naast grote e-commerce organisaties heb ik met mijn collega’s ook diverse grote organisaties met SEA geholpen in sectoren als travel, automotive, verzekeringen, non-profit en onderwijs. Zo adviseerde ik onder andere organisaties als Profile Tyrecenter, Autotrack, Travelbird, Sawadee reizen, Zorg en Zekerheid, De Hartstichting, de Kamer van Koophandel, De Haagse Hogeschool en de diverse Nederlandse universiteiten. Het is ongelooflijk divers werk en inspirerend om zoveel variërende grote organisaties te helpen met verbetering van hun SEA activiteiten.
Los van het werken voor grote organisaties vind ik het ook heel erg leuk om met ambitieuze ondernemers te werken. Het is meestal een hele andere relatie, want dit zijn mensen die vaak nog emotioneler betrokken zijn bij de resultaten die worden neergezet. Ondernemers kunnen vaak snel schakelen, waardoor we snel grote stappen op meerdere fronten konden zetten. We boekten prachtige SEA resultaten voor partijen als bijvoorbeeld RijLESS.nl, Wibber.nl en MKBkantoorartikelen.nl.

Héél veel presentaties

De ontwikkeling die ik aan kennis en ervaring heb doorgemaakt heb ik de afgelopen jaren ook aan een groot publiek mogen presenteren. Dat vind ik heel erg leuk om te doen en ik mocht op heel veel online marketing beurzen en congressen op het podium staan. Soms sprak ik over Google Analytics, maar meestal over SEA.

Wouter Veenboer

De afgelopen jaren gaf ik tientallen presentaties op onder andere het Search Congres, Search Engine Strategies, de Webwinkel Vakdagen (WWV), het Marketing Information Event (MIE), de Google Analytics User Conference (GAUC), Digital Marketing Live, de Telecommerce Dagen (TCD), Marcom, Multichannel, Digital Marketing in 1 Day, Emerce congressen: eRetail, eFashion, eFinance, ePerformance, eTravel en diverse presentaties bij Google Nederland. Duizenden mensen hebben mijn verhalen over online marketing gehoord en de feedback op mijn presentaties heb ik altijd als heel positief ervaren. Zo werd mijn presentatie op de Webwinkel Vakdagen (WWV) van 2013 door het publiek als beste beoordeeld van de meer dan 100 presentaties van het evenement.

De diepte ingaan was mogelijk in de workshops en kennissessies die ik heb mogen verzorgen. Dat geeft echt de mogelijkheid om kennis op hoog niveau over te dragen en SEA verantwoordelijken binnen organisaties sterker te maken. Sinds 2 jaar ben ik ook als docent verbonden aan Beeckestijn Business School.

Zoekmachinemarketing Award De Speld

Zoekmachinemarketing Award De SpeldEen mooie opsteker was het winnen van de zoekmachinemarketing award De Speld tijdens het Search Engine Strategies congres eind 2012. Ik schatte de kans op overwinning van tevoren niet heel groot in, aangezien het ging tegen onder andere Bol.com. De jury vond mijn case, die ging over hoe een MKB organisatie opmerkelijke resultaten kan neerzetten door het SEA spel op het hoogste niveau te spelen erg aansprekend. In de case liet ik zien hoe het groeiplafond uit het SEA kanaal kan worden doorbroken door effectieve integratie met UX, business intelligence en een effectieve mobiele strategie.

Ontdekken en ontwikkelen van tools

Een van de mooie dingen aan het werk van online marketeers is het werken met nieuwe en innovatieve tools. Vanaf het eerste moment na release heb ik heel veel met Google Analytics mogen werken. Ik ben er echt van gaan houden en ik heb de tool in de loop der jaren naar ongekende hoogte zien gaan. De betaalde tools hebben moeite om het enorme tempo van Google bij te houden. In SEA heb ik diverse tools mogen testen als Doubleclick, Acquisio, Marin, Wordstream, etc. Een tool die ik al sinds 2009 gebruik is adCore en met name over de functies voor op productfeed gebaseerde SEA campagnes ben ik erg te spreken. Lange tijd heb ik wereldwijd als de nummer 1 gebruiker van het systeem te boek gestaan, maar inmiddels ben ik ingehaald ;).

Het gebruik van productfeeds in online marketing is steeds belangrijker geworden en daar zag ik in 2012 een grote kans. Mijn Google AdWords campagnes kon ik perfect bijsturen op basis van mijn analyses in Google Analytics. Maar andere op feed gebaseerde kanalen zoals vergelijkingssites werden door de meeste klanten niet of  met aparte tools met eigen meetsystemen beheerd. Marketeers houden van Google Analytics en ik merkte vaak frustraties over het gebruik van verschillende tools en meetsystemen en de verschillen daartussen.
FeedcommerceVoor een van onze klanten ben ik een productfeed management tool gaan ontwikkelen, dat helemaal gebouwd is bovenop Google Analytics. Ik nam de tool zelf in gebruik en was razend enthousiast over de werking. Inmiddels is deze tool doorontwikkeld en gelanceerd als Feedcommerce.com. De tool is een doorslaand succes en inmiddels een geheel op zichzelf staande entiteit geworden, die door aparte mensen wordt ontwikkeld en vermarkt.

So far so good…

Iedereen die zich in turbosnelheid wil ontwikkelen in het online marketing vak kan ik van harte aanraden om bij een bureau als Netprofiler aan de slag te gaan. Door de diversiteit van het werk en het werken voor veel verschillende organisaties blijft het werk interessant en ontwikkel je je in razend tempo.
Ik hoop de komende tijd nog veel met de fantastische mensen bij Netprofiler te werken aan mooie online marketing en SEA trajecten, waarin ik met name betrokken blijf bij strategische vraagstukken. Maar ik heb recent ook veel tijd vrijgemaakt om te werken aan een andere droom: ondernemerschap. Ik werk nu sinds een jaar op de achtergrond aan een innovatief zoek-/vergelijkingsconcept en ik heb nog heel veel ideeën. Het bouwen aan mijn startup Simpler geeft hele frisse en spannende energie. Mijn liefde voor zoekmachinemarketing zal er niet minder van worden: het is een prachtig vak!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *